Jak widać, sposobów motywacji jest naprawdę wiele, trzeba jedynie potrafić dotrzeć do każdego pracownika z osobna.
Nawiązanie więzi z pracownikami
Skąd wiesz, że pracownik dobrze wykonuje swoją pracę, bądź jakie ma z nią problemy? Jeśli nie zwracasz uwagi na żadnego z nich, ciężko jest dociec do sedna problemu. W drugą stronę – zbytnie faworyzowanie i interesowanie się wybranymi jednostkami powoduje u nich wzrost chęci do pracy, a u zapomnianych pracowników jego spadek. Dlatego ważne jest prowadzenie choćby krótkiego dialogu z każdą osobą w firmie. W ten sposób wszyscy będą czuli się docenieni i zauważą, że ich praca jest ważna. Będąc kierownikiem nie tylko wymagaj i nadzoruj, ale także chwal, dziękuj i pytaj o zdanie. Nic to nie kosztuje, a efekty są bardzo mocno zauważalne.
Inne motywatory poza finansowe
Nie chodzi w tym punkcie o to, aby jak najwięcej zaoszczędzić na pracowniku, lecz spełnić inne jego potrzeby niż wynagrodzenie. Może to być:
Zwiększ wynagrodzenie
Często wśród znajomych można usłyszeć stwierdzenie typu „praca jest dobra, szkoda tylko że nie płacą więcej”. Nie trzeba od razu mocno podnosić wynagrodzenia, na początku wystarczą małe kwoty w ramach dodatku za dobrze wykonaną pracę.
Dodatki i benefity
Pracownicy, którzy otrzymują dodatkowe korzyści z pracy, są o wiele mocniej motywowani do wykonywania swoich obowiązków poprawnie. Pracodawca zmniejsza także rotację w swojej firmie. Benefity dla pracowników są różne, zaczynając od ubezpieczenia medycznego po kartę MultiSport lub bony na święta. Młodzi rodzice docenią pomoc w opiece nad dzieckiem, a bardziej wymagający i wykwalifikowani pracownicy ucieszą się ze służbowego samochodu lub telefonu.
Coraz częściej spotykane jest pokrywanie kosztu posiłków w pracy przez firmę lub oferowaniu dużych zniżek na zakup obiadu. Benefitem może być również możliwość podniesienia niektórych kwalifikacji oraz umiejętności, jak na przykład kurs językowy, kurs pakietu Office oraz autoprezentacji.