Tutaj mam złą wiadomość: koszt zdobycia podstawowej puli klientów, czyli takiej, która gwarantuje zwrot poniesionych wydatków na utrzymanie firmy, może być wyższy od tego, co dotychczas włożyłeś w zbudowanie swojego biznesu.
Zakładam, że przy pomocy odpowiednio dobranych narzędzi marketingowych udało ci się uzyskać jakiś obrót i już wychodzisz na swoje. Po czasie jednak stwierdzisz, że nic nie jest za darmo – suma pieniędzy, które musisz włożyć w przekonanie klientów do skorzystania z twoich usług rośnie wraz z rozwojem biznesu. I znacząco zmniejsza zyski.
- Przez pierwszy rok trzeba było dokładać do interesu – wspominają w firmie zajmującej się produkcją filmów reklamowych festekipa.pl – Koszty zaistnienia na rynku były ogromne, pochłaniały wszystko, co udało się nam zarobić.
- Właściwie żyłam z oszczędności – dorzuca właścicielka sklepu internetowego butterfly-mag.com. – Klientów niewielu, a wydatki rujnowały rodzinny budżet. Ale nie rezygnowałam, gdyż wierzyłam, że produkty do terapii biomagnetycznej są potrzebne. Po dwudziestu latach stwierdzam, że moja determinacja miała sens: wielu klientów pozbyło się bólu czy dysfunkcji narządów ruchu, co uchroniło ich przed kalectwem.
Nie jest moim zamiarem podanie recepty, jak zwiększyć liczbę klientów. Bardziej interesująca jest odpowiedź na pytanie:
Co zrobić, aby zdobywanie klientów nie było tak drogie? I czy na pewno ciągła walka o nowych jest jedyną drogą do zwiększania zysków firmy?
Pozyskanie nowego klienta jest 5-6 razy droższe od utrzymania stałego.
Spostrzeżenie to jest fundamentalną prawdą, bez uznania której każdy biznes okaże się mało opłacalny. Warto zastanowić się, czy przypadkiem nie warto dużej części energii i środków, które poświęcasz na promocję, przeznaczyć na utrzymanie już istniejącego klienta?
Gość dokonał zakupu, pożegnał się i wyszedł. Czy jeszcze wróci? Nie wiesz, myślisz nawet, że następnym razem pójdzie tam, gdzie zaproponują mu niższą cenę, lub jest mu po prostu bliżej.
Klient nie kupuje jedynie produktu lub usługi
– Kupuje również poczucie bezpieczeństwa i satysfakcję, że został dobrze obsłużony. – uważają w serwisie komputerowym itnaprawy.pl.
Dlatego
dla stałego klienta cena nie jest najważniejsza.
– Musi nam ufać i mieć poczucie, że jest kimś ważnym – zapewniają panie z redakcji serwisu internetowego kobietapo60.pl.
- Wybaczy ci wpadkę, wybaczy nawet podniesienie cen - - mówi przedstawiciel firmy z roletami zaluzjedrewniane.net. – Nie wybaczy braku zainteresowania jego problemem i utraty więzi, która łączy go z firmą.
Sposoby na pozyskanie klienta stałego, są przeróżne. Ważne jest, by je stosować i na lojalność odpowiedzieć również lojalnością. Utrzymywanie kontaktu, oferowanie zniżek, gratisów czy kart rabatowych, czyli robienie wszystkiego, by klient o nas nie zapomniał, po prostu nam się opłaci.
Stały klient kupuje więcej i bezinteresownie promuje naszą firmę.
Kto jak nie on będzie zachwalał cię i twoje produkty w rozmowie z rodziną i znajomymi, kto jak lew będzie walczył o twoje dobre imię na forach internetowych?
Nie rezygnuj z różnych form promocji, ale codziennie zastanawiaj się – co mogę zrobić, żeby ucieszyć swoich stałych klientów? A potem to zrób.
I nadal ich kochaj.