Dokonanie tego wymaga jednak czegoś więcej niż ciągłych kampanii marketingowych, wprowadzania nowych produktów, usług, czy konkurencyjnych cen.
Najlepiej by było, aby zdobycie lojalności klienta odbywało się w oparciu o przedstawione niżej zasady:
BUDOWANIE RELACJI
Budowanie relacji powinno być celem wszystkich firm. Związki zazwyczaj nie są tworzone szybko, potrzeba czasu na ich pielęgnowanie. W przypadku długiego cyklu sprzedaży trwałe relacje można łatwiej budować, ponieważ handlowcy i klienci mają możliwość wzajemnego poznania się. Firmy o krótkim cyklu handlowym znajdują się w sytuacji trudniejszej – wszystko musi się odbywać szybko, bo już podczas pierwszej interakcji z klientem. Aby nawiązanie związku było wtedy możliwe, handlowiec powinien mieć właściwe podejście, wykazywać energię, zadawać odpowiednie pytania i zapewniać sprawną obsługę.
DOSTARCZANIE WŁAŚCIWEJ WIADOMOŚCI
Klienci częściej pozostają w firmach, przekazujących im informacje, które rozumieją. Chociaż przedsiębiorstwo może sprzedawać ten sam produkt lub usługę na różnych rynkach, nie oznacza to, że wiadomość musi być dostarczana wszędzie w niezmienionej formie. Przekaz powinien być skierowany do konkretnego klienta.
- Najciekawsze dane na temat artykułu dla jednego segmentu rynku mogą być zupełnie nieskuteczne dla innego – zauważa przedstawiciel sklepu internetowego italiastyle.pl, sprzedającego oryginalne włoskie meble i elementy wyposażenia wnętrz.
EDUKOWANIE KLIENTÓW
Dzisiejszy klient chce powiększać swoją wiedzę, a dzięki internetowi i mediom społecznościowym informacja dostępna jest w każdej chwili. Nie oznacza to, że środki elektroniczne są jedynym kanałem komunikacji.
- Przedstawiciele handlowi i inni pracownicy mający bezpośredni, osobisty kontakt z klientami, powinni być rzetelnie informowani o tym, co firma sprzedaje, aby mogli przekazywać tę wiedzę zainteresowanym – uważa właściciel przedsiębiorstwa Rett-Pol, które na stronie sklep.rettpol.com.pl sprzedaje między innymi elementy systemów telewizji przemysłowej, urządzenia kontroli dostępu i centralki telefoniczne.
POZNAWANIE OCZEKIWAŃ
Przedstawiciel firmy Abaka, właściciela sklepu internetowego z meblami polskich producentów plmeble.pl uważa, że najlepszym sposobem poznania oczekiwań klientów jest zadawanie im właściwych pytań przy pomocy ankiet w wersji drukowanej lub elektronicznej.
- Prawdziwą skarbnicą wiedzy o odbiorcach są pracownicy, którzy kontaktują się bezpośrednio z klientami i słyszą, co mówią oni o firmie, jej produktach, cenach, a nawet o konkurencji.
- Pozyskiwane wszelkimi kanałami informacje o stopniu zadowolenia i oczekiwaniach nabywców powinny być wskazówkami do wykorzystania podczas dokonywania zmian w firmie – radzi największy w kraju importer płytek ceramicznych, sprzedawanych za pośrednictwem strony domus-sklep.pl.
OBSŁUGA NON-STOP
Utrzymanie najlepszych klientów firmy wymaga nieustannego zapewniania im obsługi na najwyższym poziomie. Sprawność, profesjonalizm i niezmienna gotowość do niesienia pomocy pozwala stałym nabywcom zyskać poczucie, że są dla waszego przedsiębiorstwa kimś ważnym.
- To się opłaca – uważa właściciel firmy Nabiotech, która poprzez swoją stronę dietahcg.pl oferuje pomoc i produkty dla osób, które poddają się innowacyjnej kuracji odchudzającej. – Ciągła, skrupulatna opieka nad stałym klientem jest tańsza niż zdobywanie nowego.
Od siebie dodamy, że stały nabywca więcej kupuje. Skorzystaj więc z tych porad, aby zbudować silną bazę lojalnych klientów, na których zawsze możesz polegać.