CRM umożliwia:
- śledzenie przebiegu twoich działań marketingowych,
- identyfikację i obserwacje zachowań potencjalnych klientów,
- utrzymywanie relacji z lojalnymi klientami,
- grupowanie klientów w celu rozwoju spersonalizowanej komunikacji,
- poznanie, którzy klienci zareagowali na twoją ofertę lub promocję.
ZALETY CRM
Narzędzie CRM umożliwia śledzenie zachowania klientów, ich nawyków i zainteresowań w celu zapewnienia im spersonalizowanej usługi.
- Dzięki CRM możesz na przykład wysłać swojemu odbiorcy specjalną ofertę na urodziny, czy powiadomić wyselekcjonowaną grupę stałych kupujących o adresowanej do nich promocji – tłumaczy przedstawiciel sklepu bhpfast.pl, należącego do firmy Fastpol Invest, która jest dostawcą szerokiej gamy artykułów BHP i przeciwpożarowych.
CRM mogą pomóc ci w:
- rozwijaniu spersonalizowanego i ukierunkowanego działania marketingowego, które daje szansę na zwiększenie sprzedaży,
- określeniu najlepszego czasu na przeprowadzenie akcji marketingowej,
- zbieraniu i przechowywaniu opinii klientów w celu ulepszania metod działania i wprowadzania innowacji,
- śledzeniu zachowań klientów w trakcie kupowania produktów lub usług.
JAKIE INFORMACJE GROMADZIĆ W CRM?
Informacje zbierane w CRM będą zależeć od indywidualnych potrzeb twojej firmy i działań marketingowych, jakie podejmujesz.
- Dane, które zdecydujesz się zebrać, pomogą ci zbudować kompletny profil klienta i mogą okazać się przydatne przy ocenie skuteczności działań marketingu bezpośredniego, takich jak np. newslettery – uważa właściciel firmy CR Iluminacje, projektującej i wytwarzającej prezentowane na stronie cr-iluminacje.pl dekoracyjne elementy świetlne do ozdabiania miejskiej przestrzeni publicznej.
Przykłady informacji, które możesz uwzględnić w CRM:
- dane klienta, takie jak imię i nazwisko, adres, dane kontaktowe, data urodzenia i preferowana metoda kontaktu,
- dokonane zakupy, ich wartość i czas dokonania,
- informacje na temat zaangażowania, czyli kiedy i jak klient zareagował na kampanie marketingowe lub promocje,
- informacje o zwrotach, reklamacjach i zażaleniach.
Pamiętaj, że przechowywanie informacji o klientach musi być zgodne z przepisami dotyczącymi prywatności i bezpieczeństwa IT.
JAK WYBRAĆ CRM?
Istnieje wielu różnych dostawców narzędzi CRM. W zależności od rodzaju i wielkości firmy możesz używać jedynie arkusza kalkulacyjnego lub prostego systemu rejestrowania interakcji z odbiorcą.
- W przypadku większego przedsiębiorstwa należy zdecydować się na zakup dedykowanego oprogramowania CRM, które pomoże ci zarządzać relacjami – radzi właściciel firmy prolinestudio.pl, wykonującej we współpracy z zespołem profesjonalnych kamerzystów wysokiej jakości filmy ślubne. - Może być to CRM przechowywany w chmurze lub zainstalowany lokalnie na firmowym komputerze.
CO TRZEBA WZIĄĆ POD UWAGE WYBIERAJĄC CRM?
- wielkość bazy klientów - jeśli masz wielu odbiorców, będziesz potrzebować więcej funkcji w programie,
- miesięczny koszt użytkowania,
- liczbę osób, które będą korzystać z systemu,
- lokalizację systemu (chmura czy komputer?),
- integrację z istniejącym systemem poczty e-mail,
- sposób dostępu do CRM,
- rodzaje danych, które chcesz zbierać,
- szkolenie pracowników i bieżące wsparcie,
Przedstawiciel firmy Mixit z Pragi czeskiej, oferującej w sklepie mixit.pl gotowe lub zgodne z życzeniem klienta mieszanki musli oraz kasze mi.in z suszonymi owocami, orzechami i czekoladą, podkreśla, że przy wyborze programu należy zwrócić uwagę na poziom bezpieczeństwa, jaki oferuje CRM w odniesieniu do ochrony przed złośliwym oprogramowaniem i naruszeniami bezpieczeństwa IT.
Na zakończenie właściciel firmy Anled Systems, dystrybutora i importera naturalnych kosmetyków takich marek jak: Najel, Saryane, Foufour, czy Les Argiles du Soleils, dostępnych w sklepie spa.anled.pl, dodaje:
- Programy CRM nie są jednakowe, każdy posiada swoje zalety i ograniczenia, dlatego dobrze jest skorzystać z często oferowanego przez dostawców okresu próbnego. Dzięki niemu dowiesz się, czy i w jaki sposób CRM może być przydatny we wspieraniu twoich działań biznesowych.