REKLAMA

2020-08-10 10:59:45 - Autor: WP(lca.pl)
Budowa wizerunku - wykorzystanie wdrożenia WCAG pod kątem PR
Obecnie tworzenie stron internetowych, stało się oddzielną dziedziną marketingu. Specjaliści działający w tym obszarze łączą takie umiejętności jak: projektowanie graficzne, User Experience, User Interface, pozycjonowanie stron (SEO) w wyszukiwarkach, czy też działania contentowe - copywriting. Są to składowe, na które zwraca się dużą uwagę, ponieważ każdy doskonale rozumie, oraz zdaje sobie sprawę z tego, jak duże jest ich znaczenie w realizacji celów marketingowych, czy też PRowych. Taka świadomość mocy strony internetowej jest nieoceniona, dlatego też cieszy fakt, że już na etapie projektowania strony, coraz częściej jest zwracana uwaga na to, jak bardzo jest ona użyteczna dla odwiedzających
REKLAMA

1.    Krótko o tym, czym jest WCAG

WCAG (ang. Web Content Accessibility Guidelines) najprościej mówiąc, są to wytyczne, które dotyczą dostępności do treści internetowych. Jest to zbiór dokumentów, które zostały opublikowane w 1999 roku przez Web Accessibility Initiative - WAI, a ich treść dotyczy tworzenia stron internetowych. W roku 2008 wprowadzono kolejne standardy, WCAG 2.0, a w roku 2018 weszła w życie aktualizacja, czyli wersja WCAG 2.1. Odpowiada ona za zmiany, które związane są ze sposobem interakcji ludzi z interfejsem witryn, oraz urządzeń mobilnych takich jak telefony, czy tablety. Największy nacisk jest tutaj kładziony o interakcję dotykową - mobilną. Istotny jest fakt, że wszystkie wcześniejsze ustalenia, które zawarte były w WCAG, oraz WCAG 2.0 zostały zachowane, jednak opis części z nich wzbogacony został o dodatkowe objaśnienie. Cały zbiór wytycznych ma jedno, podstawowe zadanie, mianowicie zwiększenie ilości serwisów, które będą dostępne zarówno dla osób zdrowych, jak i tych z niepełnosprawnością. Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, ale część osób z niepełnosprawnością korzysta tylko i wyłącznie z klawiatury, która jest alternatywnym narzędziem do nawigacji. Dlatego też wdrażając reguły WCAG, należy pamiętać, aby i one mogły bez problemu poruszać się po stronie internetowej.

 

2.    Budowa wizerunku dzięki WCAG

Co chwila powstają nowe teorie, a w konsekwencji bazujące na nich trendy, jak na przykład zasada trzech kliknięć. Zgodnie z jej założeniem, tyle właśnie maksymalnie ruchów myszki powinno dzielić użytkownika, od poszukiwanej na stronie informacji. Świadomość w tym obszarze rośnie, jednak wciąż jest aspekt, który jest zapomniany, nie tylko przez przedsiębiorcę, ale też przez projektanta, który wykonuje stronę. Mowa tutaj o dostępności, która tak naprawdę powinna być na pierwszym miejscu. Bowiem dostępność strony internetowej dla osób z niepełnosprawnością lub dla osób starszych może przynieść bardzo dużą korzyść wizerunkową. W erze cyfrowego aktywizmu coraz więcej konsumentów lubi i chce wspierać firmy, które podzielają ich przekonania, ideały, oraz wartości. Według ankiety przeprowadzonej przez Accenture Strategy ponad 60% konsumentów woli kupować produkty, czy usługi od marki, która potrafi zająć konkretne stanowisko w istotnych kwestiach. Co ważniejsze to fakt, że prawie połowa konsumentów (47%) skłonna jest odejść, jeżeli słowa lub działania firmy ich nie satysfakcjonują, a 17% odwraca się od marki na zawsze. Dostępność sieci jest bardzo ważna zarówno dla osób z niepełnosprawnością, jak i dla ich bliskich, oraz obrońców praw osób niepełnosprawnych. Firma, która zajmuje stanowcze stanowisko w tej sprawie, ma możliwość, aby zbudować solidne fundamenty pozytywnego wizerunku dla swojej marki. Osoby niepełnosprawne, które mają pozytywne odczucia do firmy, są bardziej skore do polecania jej rodzinie, znajomym, przyjaciołom, a nawet w mediach społecznościowych, bowiem najlepszą reklamą, jest marketing szeptany. Budując swój pozytywny PR, warto zaznaczyć fakt, że strona internetowa nie ma barier, na przykład poprzez umieszczenie na niej oświadczenia o dostępności. Inwestycja w stronę internetową z wytycznymi WCAG, wyraża zaangażowanie firmy, które z pewnością zaowocuje w przyszłości.


Budowa wizerunku
Foto: Materiały prasowe

 

3.    Jakie jeszcze zalety płyną z wdrożenia WCAG

Omawiając zalety WCAG pod kątem PR, warto też wspomnieć, jakie inne korzyści płyną z wdrożenia tych wytycznych, ponieważ są one pośrednio związane z budowaniem dobrego wizerunku. Wymienić należy między innymi:

  • uniknięcie oskarżeń o dyskryminację - a co za tym idzie unikanie skarg prawnych. Budowanie marki czasem trwa lata, a zburzyć jej dobre imię można w sekundę. Obecna era social media, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi opiniami, jest znacząca. Warto zaznaczyć, że liczba spraw sądowych, które dotyczą dostępności sieci szybko rośnie, jedna z nich na przykład dotyczyła strony internetowej piosenkarki Beyoncé. Dlatego też firmy, które chcą uniknąć roszczeń dotyczących dyskryminacji, oraz działań prawnych powinny zainteresować się szybkim wdrożeniem wytycznych WCAG
  • dotarcie do szerszego grona konsumentów - każda niepełnosprawność jest inna, a co za tym idzie, każda ma swoje indywidualne bariery. Mowa tutaj, chociażby o: problemach ze wzrokiem, upośledzeniu słuchu, niepełnosprawności ruchowej, czy zaburzeniach poznawczych. Według Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom średnio 1 na 4 dorosłych Amerykanów żyje z niepełnosprawnością, co daje nam szerokie grono potencjalnych odbiorców, oraz klientów. Dlatego też poprawa dostępność witryny to, krótko mówiąc, dobry biznes
  • poprawa SEO - stworzenie strony, która jest dostępna dla każdego, to nie tylko zwiększenie użyteczność witryny. Niesie ona za sobą również korzyści, z których inwestor nie zawsze zdaje sobie sprawę, ale już zatrudniony specjalista do spraw SEO jak najbardziej. Mowa tutaj o lepszym odnajdywaniu witryny, poprzez optymalizację pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. Celem SEO jest zwiększenie ruchu do treści zawartej na stronie internetowej w wyszukiwarkach. I, pomimo że dokładne szczegóły rankingu stron Google nigdy nie są całkowicie ujawnione, to w wielu przypadkach cele SEO pokrywają się z celem dostępności sieci. Dlatego też tworzenie stron według WCAG zmniejsza współczynnik odrzuceń
  • zwiększenie użyteczności - podobnie jak dostępność sieci oraz SEO są ze sobą powiązane, tak samo powiązane ze sobą są dostęp do sieci i użyteczność. Celem dostępności jest sprawienie, aby produkty, usługi, oraz środowiska były bardziej użyteczne dla osób niepełnosprawnych. Przykładowo - standardy WCAG wymagają, aby użytkownik mógł poruszać się po stronie za pomocą klawiatury, bez użycia myszy komputerowej. Umożliwienie takiej nawigacji, jest korzystne dla każdego, bowiem takie rozwiązanie oznacza, że witryna jest dobrze zorganizowana, posiada ona ścisłą hierarchię, dzięki czemu każdy użytkownik łatwiej zlokalizuje interesujące go treści
  • kody wyższej jakości - pisanie czystych kodów ma bardzo dużo zalet dla witryny, można tutaj wymienić, chociażby lepszy interfejs użytkownika, mniej błędów, krótszy czas ładowania. Krótko mówiąc, oznacza to procentującą inwestycję w stronę internetową, czy też aplikację firmy, która pośrednio jest jej wizytówką.

Więcej informacji znajdziesz na stronie https://ttpsc.com/pl/wcag/

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

REKLAMA
PRZECZYTAJ TAKŻE
REKLAMA
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl