Sektor handlu elektronicznego od kilku lat przeżywa rozkwit, jednak od początku roku 2020 zainteresowanie zakupami online znacznie przyspieszyło, a nawet najwięksi detaliści na świecie z coraz większym trudem nadążają za stale zwiększającym się popytem na dobra z różnych kategorii.
Zauważalny jest fakt, że gdy ludzie godzą się z nową sytuacją życiową, która ich spotyka, ich zachowania zakupowe dostosowują się do obecnych potrzeb. W niektórych krajach tzw. panika zakupowa skierowana na zaopatrzenie się w jak największe ilość konkretnych produktów podstawowych zanika, w innych zaś konsumenci wciąż gromadzą zapasy w obawie przed powrotem obostrzeń.
Wielu konsumentów wykorzystuje swój czas wolny, który spędza w zamknięciu, aby skupić się na swoim zdrowiu - mowa tu o ćwiczeniach w domu oraz stara się zapewnić rozrywkę dzieciom zaopatrując ich w zabawki i robiąc większe zakupy na stronie serwisu dedykowanego maluchom. Takie zmieniające się zachowania spowodowały, że wiele kategorii produktów doświadczyło gwałtownego wzrostu popytu - i chociaż wiele z nich jest praktycznych, inne mogą dziwić.
Ciekawostką jest fakt, że papier toaletowy odnotował większy wzrost sprzedaży niż produkty do pielęgnacji niemowląt, a sprzedaż wędliny wzrosła bardziej niż wody butelkowanej. Oblężenie przeżywają też strony, które udostępniają kupony i kody promocyjne, takie jak Promocodius Polska, dzięki którym można zaoszczędzić na zakupach wybranych produktów w ulubionych sklepach. Jednak podczas gdy niektóre kategorie artykułów doświadczają drastycznego wzrostu popytu w sprzedaży internetowej, inne drastycznie spadają.
Jakie kategorie produktów cieszyły się największym zainteresowaniem w pierwszej połowie 2020 roku? Spoglądając na szczegółową listę artykułów, po które najchętniej sięgali kupujący w marcu tego roku nie sposób jest nie zauważyć, jak duży wpływ na codzienne wybory zakupowe ma trwająca pandemia. Kategoriami, które w marcu 2020 roku cieszyły się największym zainteresowaniem w Stanach Zjednoczonych (wzrost w porównaniu z marcem 2019) były między innymi:
Niespotykana dotąd liczba odwołanych imprez plenerowych, lotów i wakacji zagranicznych, a także praca zdalna miała ogromny wpływ na to, co lądowało w internetowych koszykach zakupowych konsumentów. Znacznie spadła sprzedaż plecaków i walizek, aparatów fotograficznych czy kostiumów kąpielowych. Oto kategorie produktów, które odnotowały największy spadek rok do roku w marcu 2020:
W początkowej fazie pandemii kupujący skupili się na zaopatrywaniu się w produkty pierwszej potrzeby, a niepewność jutra sprawiła, że zakup zarówno sprzętów turystycznych lub odzieży wyjściowej przestał być priorytetem. W przypadku osób, które zmuszone zostały przenieść swoją pracę z biura do domu spadło zainteresowanie nie tylko zakupami odzieży biznesowej, ale również mniej oczywistych produktów, takich jak lunchboxy.
Niezależnie od tego, na której z powyższych list znajduje się produkt, jasne jest, że pandemia wpłynęła na każdego rodzaju detalistów zarówno w pozytywny, jak i negatywny sposób. Pozytywnie - dając szansę nowym graczom na rynku handlu elektronicznego, negatywnie - przynosząc problemy w łańcuchach dostaw, dostępności produktów, opóźnień wysyłki czy podążaniu podaży za popytem. Z ciekawością będziemy obserwować to, jak ta sytuacja zmieni się w kolejnych miesiącach.