Voicebot to rodzaj oprogramowania, które pozwala na komunikację między człowiekiem a specjalnym interfejsem głosowym używającym mowy. Nie wymaga on żadnych dodatkowych programów ani aplikacji i może skutecznie zastąpić człowieka w pracach związanych z telefoniczną obsługą klienta. Dzięki temu, że jest w stanie połączyć się z dowolną liczbą użytkowników w tym samym momencie, doskonale optymalizuje procesy zachodzące wewnątrz różnych działalności. Jest szybki, skuteczny i dostępny, a efekty jego pracy są łatwo mierzalne.
Wciąż komunikujemy się z innymi poprzez połączenia telefoniczne, które są zazwyczaj najwygodniejszą formą kontaktu z wybraną firmą. Z tego powodu boty głosowe przyciągają coraz więcej działalności, które, stawiając na telefoniczną komunikację z klientem, chcą ją nieco bardziej zautomatyzować. Klienci również są zadowoleni z takiego rozwiązania, ponieważ często ułatwia i przyspiesza ono proces pozyskiwania niezbędnych informacji.
Skoro już wiemy, jak działa voicebot i z jakiego powodu sprawdza się w nowoczesnych przedsiębiorstwach, pora na zgłębienie tajników jego tworzenia.
Warsztaty produktowe pozwalają zagwarantować kompleksowe, szyte na miarę rozwiązanie, które usatysfakcjonuje odbiorcę. Dzięki temu rozwój voicebota idzie sprawnie i spełnia wszelkie wymagania i potrzeby danej firmy.
Na początku niezbędne jest zebranie wszystkich informacji na temat technologii głosowych, które można wykorzystać w procesie tworzenia voicebota. Następnie warto się zastanowić, czy zespół, którym dysponujemy ma wszelkie kwalifikacje niezbędne do stworzenia tego typu narzędzia. Jeżeli nie, dobrze go na tym etapie poszerzyć o osoby z brakującymi kompetencjami.
Jeżeli zespół jest już gotowy do pracy, dyskutujemy nad głównymi założeniami projektu, zastanawiamy się nad metodami, jakie można by wykorzystać podczas warsztatów i przygotowujemy odpowiednie materiały. Na tym etapie tworzymy też mapę interesariuszy.
Przejrzysty plan pracy pozwala stworzyć solidną podstawę pod tworzenie dedykowanych voicebotów. Zanim przejdziemy do prac technicznych warto ustalić kilka niezbędnych szczegółów:
Voicebot powinien być spójny ze strategią biznesową danej marki i odzwierciedlać jej charakter. Musi być również dopasowany do procesów, jakie ma wspierać w danej firmie. Im więcej czasu i energii włożymy w dokładne przygotowanie rozwiązania z dbałością o każdy jego szczegół, tym lepiej sprawdzi się ono w praktyce, przynosząc wymierne korzyści dla naszej działalności i budując zaufanie do marki.
Kiedy już obmyśliliśmy osobowość naszego voicebota, możemy też zastanowić się nad tym, jakiego użyczyć mu głosu. Odpowiedzi mogą być czytane przez syntezator mowy lub nagrane przez wybranego wcześniej lektora. Dzięki temu mamy niemal nieograniczone możliwości - voicebot może być kobietą lub mężczyzną, może mieć różny ton i tembr głosu. Wszystko zależy od naszych preferencji.
Pamiętajmy, że od odpowiedniego doboru voicebota zależy zadowolenie naszego klienta i jego doświadczenia z naszą firmą. Jeżeli przyłożymy się do stworzenia bota, który będzie najbardziej spójny z naszą działalnością, mamy większe szanse na to, że odbiorca będzie zadowolony z kontaktu z naszą obsługą klienta i że spełni ona jego oczekiwania. Z tego powodu warto skontaktować się z firmą tworzącą takie rozwiązania. Dzięki rozbudowanym warsztatom produktowym będzie ona w stanie dopasować technologie ściśle do naszych potrzeb i wymagań.