Jakie błędy w e-commerce można uznać - niestety - za regułę, która negatywnie wpływa na wyniki finansowe platformy?
Najczęściej popularne błędy to dwa problemy. Pierwszym są zbyt duże zdjęcia - trudno indeksowalne w Google, a więc z założenia mające małą szansę na to, by się odpowiednio wyeksponowały w sieci. Inną kwestią jest niewłaściwa prezentacja towaru. Trudno bowiem, by klient zakupił towar, który go nie skusił wizualnie - jeszcze na etapie oferty przez internet. Warto zadbać o to, by zdjęcia w sklepie internetowym były nie tylko wyraźne i na białym tle, ale też w kontekście np. innego przedmiotu - szczególnie w branży wnętrz.
Nie ma szans na sukces w e-commerce, jeśli opis produktu nie jest wnikliwy, dokładny i uwzględniający wszystkie detale techniczne. Klient, który czeka, aż kurier dostarczy mu towar zazwyczaj bardzo dokładnie analizuje go pod kątem zakupu. Jak pokazują badania branżowe, analiza towarów kupowanych przez internet jest zdecydowanie bardziej zaawansowana niż ta, która dotyczy standardowych zakupów stacjonarnych. Innymi słowy - jeśli ktoś kupuje cokolwiek przez internet, daje sobie czas na to, by poznać wszystkie szczegóły i specyfikację.
Wszystkie systemy ratingowe oraz inne rozwiązania budujące rozpoznawalność platformy handlowej nie są na wyrost. Dziś renoma sklepu to równie ważny element e-commerce jak dobre ceny czy niskie ceny usług kurierskich. Klienci zdecydowanie chętniej wybierają te sklepy, które zdążyli już poznać lub wyróżniające się na rynku rozpoznawalnością - najlepiej łączące sprzedaż internetową oraz tradycyjna.
Przykładem takiego błędu jest brak responsywności sklepu internetowego. W sytuacji, gdy ogromna ilość zakupów wykonywanych jest przez urządzenia mobilne, skalowalność sklepu do urządzenia przenośnego nie jest już czymś nadzwyczajnym, ale standardem, który bezwzględnie musi stanowić fundament technologiczny e-sklepu. Warto w tym kontekście pamiętać, że wiele sklepów sprzedaje juz towary nie tylko przez same platformy handlowe, ale również aplikacje. Warto więc iść z duchem czasu i ciągle prowadząc nowe rozwiązania do sprzedaży przez internet.
Klient, który kupuje przez internet liczy na prostotę i przejrzystość. Wszelkie ukrywanie kosztów, przerzucanie ich na kupującego czy inne tego typu rozwiązania w dobie internetu są bardzo łatwo odnotowywane. W efekcie nie ma problemu z tym, aby kupujący zorientował się np., że cena wysyłki towaru jest zaskakująco wysoka względem realnej, średniej ceny pozostałych e-sklepów. W ten sposób oszczędności będą pozorne - w praktyce okaże się, ze właściciel sklepu internetowego straci klienta.
Trudno zrozumieć, dlaczego właściciele sklepów internetowych dość niechętnie wystawiają recenzje produktowe towarom, które nabywają. Nie jest to miejsce do krytyki - zwykle kupujący dość konkretnie dzielą się spostrzeżeniami, które zazwyczaj są pozytywne i stanowią ważny argument dla kolejnej grupy konsumentów. W ten sposób można poprzez system recenzji zbudować wręcz swoista społeczność, która podzieli sie wrażeniami z nowego modelu danego urządzenia.