Głównym obowiązkiem menedżera produktowego jest wzięcie odpowiedzialności za dotarcie do klienta z danym produktem, zrealizowanie sprzedaży, a jeśli zachodzi taka konieczność, zasugerowanie zmian w produkcie, które pozwolą na lepsze trafienie w potrzeby klienta, co ostatecznie ma na celu zwiększenie sprzedaży. Pierwszym z obowiązków jest więc stworzenie i wdrożenie strategii marketingowej przy użyciu optymalnych metod pozyskiwania klienta. Często osoba piastująca to stanowisko musi wdrożyć nowy produkt na rynek, co wiąże się z koniecznością wcześniejszego przeanalizowania rynku.
Ciągłe nadzorowanie tego, jak sprzedaje się produkt, wiąże się też z koniecznością monitorowania konkurencji. Jest to kluczowe, jeśli chce się zachować wysoki poziom konkurencyjności i nie wypaść z rynku. Do zadań product managera należy też kształtowanie polityki cenowej, która w wielu branżach jest wręcz kluczowa dla sukcesu produktu. Bardzo istotna będzie również znajomość User Experiance szkolenie z tego zakresu będzie jednak praktycznie konieczne.
Jednym z najistotniejszych zadań menedżera na takim stanowisku jest ciągła kontrola procesu sprzedaży i komunikowania się z klientem. W tym mogą mu pomóc kompetencje z zakresu UX, dzięki którym można znacząco zoptymalizować wszystkie procesy mające na celu spełnienie potrzeb końcowego klienta.
Analizując powyższe kwestie działalności, można wysnuć wnioski, gdzie da się zoptymalizować poszczególne procesy, co ostatecznie doprowadzi do większej satysfakcji ze strony klienta.
Chcąc być dobrym product managerem, nie można bać się innowacyjnych i odważnych decyzji. Bardzo często osoby zatrudnione na tym stanowisku zmuszone są do podejmowania zmian w strategii marketingowej lub na przykład w sposobie obsługi klienta. Jeśli wynika to z analiz User Experience to nie można bać się wprowadzać zmian, które zazwyczaj pozwalają zwiększyć sprzedaż, a także pozyskać nowych i wiernych klientów.
Dobry product manager jest w stanie biegle komunikować się z innymi działami firmy, a w tym bezpośrednio z działem sprzedaży, działem projektowym, czy też działem IT. Każda branża ma odmienną specyfikę, więc menedżer musi być elastyczny i umieć dopasowywać się do sytuacji.