Zgodnie z Art. 207. Kodeksu Pracy odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na barkach pracodawcy. Oczywiście może on skorzystać ze specjalistycznych usług firmy sprzątającej. Czy to jednak jednoznacznie oznacza, że pracownik nie musi sprzątać swojego miejsca pracy? Otóż nie. W Kodeksie Pracy znaleźć można bowiem Art. 211., który definiuje obowiązki samego pracownika. Wyróżnia się tam, że dbanie o porządek i ład w miejscu pracy leży właśnie w jego gestii. Jak zatem rozumieć te dwa pozornie sprzeczne artykuły? Otóż pracownik nie może zostać zmuszony do tego, by mył podłogę lub odkurzał części wspólne (chyba że takie zadania zostały wyszczególnione w umowie o pracę). Jego obowiązkiem jest natomiast zadbanie o to, by na jego stanowisku pracy panował ład i porządek.
Jako pracownik biurowy Twoim stanowiskiem pracy jest po prostu biurko. Należy więc zadbać o to, by nie zalegał na nim kurz. Na pewno przyda się również sprężone powietrze do czyszczenia klawiatury z brudu i resztek jedzenia, które znajdziesz tutaj: https://www.biurowi.pl/pl/c/SPRZET-BIUROWY/64. Od czasu do czasu warto wyczyścić również matrycę ekranów, aby jednak nie uszkodzić urządzenia, konieczne będą specjalistyczne płyny lub ścierki z oferty Biurowi.pl. Jeśli pozbędziesz się brudu i kurzu, zadbaj o to, by na Twoim biurku zawsze panował ład. Wielokrotnie zdarza się, że bieżące dokumenty mieszają się i piętrzą na biurku. Aby można było segregować otrzymywane dokumenty, warto zaopatrzyć się w siatkową półkę lub harmonijkową teczkę. Na biurku nie powinno zabraknąć również wielofunkcyjnego przybornika na długopisy, taśmę klejącą i samoprzylepne karteczki (https://www.biurowi.pl/pl/c/ARTYKULY-BIUROWE/667).
Uporządkowane i dobrze zorganizowane stanowisko pracy korzystnie wpływa na wizerunek zarówno samego pracownika, jak i całej firmy. Należy również mieć na uwadze, że pracując w chaotycznym, nieuporządkowanym miejscu, łatwiej popełnić błąd, zapomnieć o zaksięgowaniu przyniesionej przez pracownika faktury lub nie zauważyć karteczki z poleceniem od przełożonego.