Wprowadzenie formatu YouTube Shorts było inspirowane ogromną popularnością TikToka, czyli aplikacji umożliwiającej nagrywanie i prezentowanie krótkich form wideo.
Niedługo po sukcesie omawianej platformy YouTube udostępnił dwie nowe opcje nagrywania. Pierwsza z nich to Shorts, a druga to Stories. Są do siebie nieco podobne, jednak można znaleźć pomiędzy nimi różnice. Pierwsza polega na tym, że opcja Shorts jest dłuższa – filmiki mogą mieć maksymalnie do minuty. W przypadku Stories zawartość jest prezentowana przez kilkanaście do nawet kilku sekund.
Kolejna różnica dotyczy żywotności treści. W przypadku YouTube Shorts krótkie filmiki są dostępne do wglądu przez nieograniczoną ilość czasu, czyli zostają „na zawsze”. Platforma YouTube usuwa natomiast Stories po tygodniu.
Istotne jest też to, że nie każdy może nagrywać YouTube Stories. Żeby to zrobić, należy mieć co najmniej 10 000 subskrybentów. Opcja ta nie jest możliwa od razu po uzyskaniu takiej liczby obserwujących. Na certyfikację Google trzeba poczekać nawet do ośmiu tygodni. Takich ograniczeń nie ma natomiast w stosunku do filmików w formacie Shorts.
Shorts najczęściej służy do tego, aby prezentować interesujące treści użytkownikom w społeczności YouTube. Mogą dotyczyć niemal każdej tematyki – pokazania pięknego widoku z wakacji, nowego makijażu, czy nawet… śmiesznych zachowań domowych zwierząt. Warto wspomnieć, że ostatnia opcja cieszy się ogromną popularnością wśród odbiorców.
Jednak Shorts może służyć nie tylko rozrywce w przerwie na kawę czy podczas oczekiwania na autobus. Można wykorzystać je również do tego, żeby zareklamować swój biznes. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że tak krótkie formy muszą być nagrywane w sposób pomysłowy. Tak naprawdę, im bardziej nietypowa będzie ich forma, tym lepiej, ponieważ w taki sposób można uzyskać efekt viralowy.
Specjaliści z Fabryki Marketingu podpowiadają, że najlepszym rozwiązaniem są filmiki o długości 58 sekund, ponieważ YouTube i tak dodaje dwie sekundy do jego końca. Można je również oznaczyć hashtagiem #shorts, żeby zwiększyć zasięgi.
Ich wpływ może nie być aż tak znaczący, by zmienić oblicze Internetu, z pewnością jednak jest zauważalny. Treści dostępne w sieci stają się coraz łatwiej przyswajalne. Nie wymagają wysiłku w odbiorze i skupiają uwagę odbiorcy przez krótki czas.
Co istotne, lista prezentowanych filmików Shorts nigdy się nie kończy, to znaczy internauta może ich obejrzeć jednorazowo nawet kilkadziesiąt. Warto wykorzystać ich ogromną popularność, jednak trzeba to dobrze zaplanować i wykazać się pomysłowością – konkurencja jest spora.