REKLAMA

2021-06-29 07:14:20 - Autor: WP(lca.pl)
Jak zacząć sprzedawać w Internecie?
W ostatnich latach przeżywamy wysyp sklepów internetowych. Zakładają je z jednej strony osoby, które mają już doświadczenie w handlu bezpośrednim i chcieliby sprzedawać swoje produkty także w sieci, pozyskując w ten sposób nowe źródło przychodów. Z drugiej strony, osoby stawiające swoje pierwsze kroki w handlu, które w sklepie internetowym widzą szansę na przebicie się przez konkurencje i pozyskanie klientów. Oba te pomysły są tak samo dobre jak i złe. Dlaczego? Jak sprzedawać online?
REKLAMA

e-Handel rządzi się swoimi regułami

Wiele sklepów internetowych powstaje na podobieństwo sklepów stacjonarnych. Ofertuje te same produkty dla tej samej grupy docelowej. Z założenia, skoro na lokalnym rynku osiągnięto sukces, to Internet będzie go jedynie skalował. Niestety tak łatwo nie jest. Sklep ogólnopolski, nawet specjalistyczny czy niszowy, konkuruje w sieci z innymi sklepami oferującymi podobny zakres produktów z całej Polski. Konkurencja jest zatem dużo większa niż konkurencja z jaką przychodzi mierzy się na rynku lokalnym. Dodatkowo, jeśli wraz decyzją o wdrożeniu sklepu nie podjęto decyzji o inwestycji w reklamę, to w początkowych tygodniach czy miesiącach funkcjonowania sklepu transakcji może w nim w ogóle nie być. Jest on bowiem zupełnie niewidoczny w wyszukiwarce, a to tam toczy się walka o klienta.

Jak zacząć sprzedawać w sieci?

Kluczem może okazać się tu odpowiednio dobrana strategia, która już od pierwszych chwil nada wszystkim działaniom jednolity kierunek. Jednym z pierwszych pytań, jakie zadaje sobie większość osób, które chcą wejść do ehandlu jest to – czy budować na duży czy mały sklep? Każdy z nas w momencie podejmowania tej decyzji może być w innej sytuacji, dysponować różnym budżetem, mieć różne wizje rozwoju. Przyjrzyjmy się więc wadom i zaletom obu rozwiązań.

Strategia 1 – duży sklep

Zalety

  • Szeroka oferta – im większa jest oferta sklepu tym teoretycznie większa jest też szansa na sprzedaż. Użytkownik może bowiem odnaleźć produkt, który nie jest oferowany u konkurencji, albo kupić kilka produktów na raz np. buty, garnitur, koszulę, bieliznę i zegarek.
  • Duża liczba potencjalnych odbiorców – dysponując szeroką paletą towarów z różnych kategorii większa jest więc grupa potencjalnie zainteresowanych nimi odbiorców.

Wady

  • Niskie ceny – sklepu oferujące szeroką paletę towaru zwykle bardzo mocno rywalizują na gruncie ceny. Pozwala im na to ich model biznesu. Mogą zamówić więcej towaru, różnego towaru, a przez to wynegocjować lepsze ceny. Finalnie jednak dochodzimy do punktu, w którym nie jesteśmy w stanie stawić czoła konkurencji.
  • Duży budżet reklamowy – szeroki asortyment trzeba równie szeroko promować, wśród różnych grup klientów. Efektywna promocja wymaga od sklepu internetowego niemałych nakładów na reklamę, proporcjonalnych do zakresu oferty.

Strategia 2 – mały sklep specjalistyczny

Zalety

  • Ujednolicony profil klienta – sklepy specjalistyczne zwykle kierują swoją ofertę do klientów o bardzo podobnych zestawach cech. Dzięki temu łatwiej zidentyfikować klienta, odnaleźć go w sieci i optymalizować drogi dotarcia do niego.
  • Niższe wydatki na reklamę – wiele sklepów specjalistycznych posiada ten sam produkt w dziesiątkach różnych odmian i wersji. Mimo, że produktów wydaje się dużo, to w większości przypadków potrzeba wyrażana poprzez zapytania w wyszukiwarce jest taka sama dla szerokiej grupy towarów np. poidełko dla chomika, statyw fotograficzny.

Wady

  • Granice skalowania – niestety tynki niszowe, czy też specjalistyczne mają to do siebie, że są stosunkowo małe, a nawet jeśli nie tak małe, to i tak skalowanie sklepu szybko dotrze do granic możliwości.
  • Ograniczone przychody – gdy dynamika wzrostu osiągnie punkt krytyczny, to bardzo trudno pójść o krok dalej. Możliwości sprzedaży krzyżowej, łączenia ofert czy promocji są ograniczone. Pytanie jak dużym sklepem chcesz być.

Źródło: https://wave.info.pl

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

REKLAMA
PRZECZYTAJ TAKŻE
REKLAMA
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl